tisdag 22 juni 2010

En lyckad midsommar

Midsommarlycka

Jag sitter och tänker på hur det var att vara pappa till en tidig tonåring. En alldeles vanlig dag när en av mina döttrar tittade upp från vad hon nu höll på med (och inte var det läxor) så sa hon plötsligt i ett ögonblick av klarhet. ”Du e tjock, pappa!” Med dessa blå och oskyldiga ögon som tittade rakt på mig. Vad gör man när ”Sanningen” har talat. Man går i försvar! Jag hörde mig svara; ”Hellre fet o glad än mager och sur.” Som att det inte fanns ett annat alternativ. Typ; Tack för din uppriktiga och ärliga feedback. Hon köpte svaret den gången. Med åren blev hon vassare. Idag behöver jag tänka efter lite mer innan jag svarar på påståenden från mina döttrar. Men den gången kom svaret blixtsnabbt. Direkt och spontant.

På ett sätt (förutom hälsoaspekten då) kan jag tycka att det är väldigt positivt att jag svarade som jag gjorde. Ett alternativ kanske kunde ha varit att likt Gollum bli tyst och gå o gnissla och slå på sig själv. ”Min ssssöte. Dom attackerar oss och vill oss illa ssssss”. Men så blev det inte. Ett annat alternativ är att se positiva möjligheter i en situation i stället för att vara pessimistisk. Så det blev mitt svar den gången. Ingen retorisk höjdare men i alla fall en pappa med ett positivt perspektiv på saker och magar . Så vad är din grundsyn?

Vare sig du tillhör den tredjedel som hänför sig till gruppen pessimister, tredjedelen optimister eller den tredjedel som varken är optimister eller pessimister så går lycka att öka. Precis som tur! Faktum (enligt min subjektiva mening J) är att forskning på tur (se tidigare nyhetsbrev om tur) och lycka tangerar varandra på en del punkter.

Forskning på ”happiness” bla av professor Sonja Lyubomirsky (www.faculty.ucr.edu/~sonja/ har visat att det går att öka sin lycka. Hjärnan går att träna. Den är påverkbar och vi kan precis som med muskler träna den att fungera bättre (tänka mer vanemässigt positivt) . Jag arbetar mycket med lycka och tur i min livsvalscoachning och ser mycket bra resultat som följd av enkla övningar.

Vägen till lycka (en oerhört dramatisk historia)

Del 1

Jag går gatan fram till min arbetsplats

Det ligger ett konditori på vägen

Jag går in o köper en bakelse

Jag är förlorad. Hjälplös!

Vad kan jag göra?!

Det är inte mitt fel.

Det kommer att ta timmar att förbränna alla kalorier. En evighet!

Del 2

Går ner för samma gata nästa dag

Konditoriet ligger kvar. ”Shit!”

Jag låtsas att jag inte ser det.

Men står där plötsligt o köper en bakelse till

Jag kan inte för mitt liv tro att jag är där igen.

Men jag kan inte hjälpa det. Det är inte mitt fel.

Det kommer att ta så lång tid att förbränna. Minst 2 km i spåret.

Del 3 (i denna oootroligt dramatiska historia)

Samma gata nästa dag.

Fiket kvar.

Nu ringer varningsklockorna.

Men jag faller för frestelsen igen. Det har blivit en vana.

Men jag såg.

Det ligger på mitt ansvar att jag hamnar här.

Det blev bara en kaka.

Mindre att förbränna!

Del 4

Samma gata.

Konditoriet kvar. Svår lockelse!

Nu går jag på andra sidan.

Det blir ingen kaka. Men längtan finns där.

Inget att förbränna

Del 5

Går en helt annan väg till jobbet.

Väldigt Fritt efter Portia Nelson

Vill du pröva en ny väg i livet!

Om du vill bli lite lyckligare så får du här ett tips som är beprövat. Om du gör det tillsammans med ditt barn, dina arbetskamrater eller partner så blir lyckan dubbel. Skaffa gärna en dagbok eller om du har Tur-Almanackan så använd den.

En önskan från oss på Ledarinstitutet är att du gör det med din arbetsgrupp. Ofta!

Sonja L:s tips

  1. Vid slutet av dagen så delar du (eller skriver ner) vad som har varit roligt.

Typ; Träffade Per idag. Kul! Badade bastu. Hann med bussen. Osv

Gör korta anteckningar i dagboken/kalendern. I grupp eller runt matbordet; gå laget runt.

  1. Nämn små detaljer som förgyllt din dag.

Typ; Kul att snön ligger så vit o fin. Vilken efterrätt vi fick. Vad skönt att känna solen lysa i ansiktet. Något du upplevt med dina sinnen, Känsel, doft, smak, syn eller något du hört.

Pröva det här regelbundet i tre månader och se vad som händer.

Trevlig sommar

Inga kommentarer: